Vi köpte Pandemic så att vår granskare kunde testa det med sina barn. Fortsätt läsa för vår fullständiga produktrecension.

De bästa brädspel är smittsamma. När du väl hittar en du verkligen gillar tenderar du att bli fast och sedan överföra besattheten till familj och vänner i snabb följd. Detta är vad som händer med Pandemic, som bara råkar handla om hotet om smittsamma sjukdomar, eller pandemin, i sig. Som fan av både medicinska intriger och spel var jag ivrig efter att ge det här spelet, som släpptes första gången 2008, ett försök med mina egna barn, 12, 14 och 15 år. Läs vidare för att se om det var smittsamt roligt eller dött vid ankomsten.

Panademiskt
Granen / Sarah Vanbuskirk

Koncept: Hitta botemedlet

I kölvattnet av de senaste mässling-, Zika- och Ebola-epidemierna känns ett brädspel om det globala hotet som snabba patogener utgör för människolivet kusligt lämpligt, om det är lite för verkligt. I Pandemic tar varje spelare rollen som en medlem i ett elit -sjukdomsbekämpningsteam, med målet att tillsammans hålla fyra dödliga sjukdomar i schack.

Den fängslande berättelsen drog in oss och väckte intensiva känslor.

Alla arbetar tillsammans, reser världen över för att behandla infektioner samtidigt som de samlar korten för att upptäcka ett botemedel mot varje sjukdom eller uppmuntra nya utbrott. Målet med spelet är att hitta alla fyra botemedel innan någon av de spelförlorande trösklarna nås. Den fängslande berättelsen drog genast in min familj och väckte intensiva känslor.

Design: Vacker

Pandemic är ett vackert utformat spel med attraktiva bitar. Styrelsen är en världskarta som visar ett nätverk som förbinder 48 städer. Sex skyddsformade block representerar forskningsstationer. Den ena går till Atlanta, huvudkontoret för Centers for Disease Control and Prevention och där spelet börjar. De andra bör grupperas i närheten, liksom de 96 färgade kuberna (24 var och en av fyra färger), som står för var och en av de fyra sjukdomarna.

En grön utbrottsmarkör (med fyra utåtpilar) börjar vid 0 på utbrottsspåret längst ner till vänster. Härdmarkörer bör vara uppställda och redo att flyttas in i de färgkoordinerade utrymmena längst ner på brädet när sjukdomarna botas (blank sida uppåt) eller utrotas (Ø sida uppåt).

Pandemic är utformad för att lekas med två till fyra spelare. Med köp av en spelförlängning kan en femte spelare läggas till i mixen. Varje spelare tilldelas en av sju tecken via kort som delas ut slumpmässigt - en beredskapsplanerare, operationsexpert, läkare, forskare, karantänspecialist, forskare och avsändare - och rör sig runt på tavlan med en bonde som matchar den karaktären kort. (Med en förlängning ingår fler karaktärsroller, liksom en "bioterrorist" som försöker undergräva de andra spelarnas ansträngningar.)

Även om de är tekniskt sett i samma team, märkte min familj att vissa av karaktärernas förmågor tycktes vara mer effektiva ibland än andra. Vi önskar att det kändes som att varje karaktär hade lika fördelaktiga "färdigheter", men detta kan också vara fallet med "the gräs är alltid grönare ”, eftersom varje roll erbjuder olika förmågor som kommer att vara användbara till höger omständigheter. Det kan också vara intressant om det fanns två lag: ett som spelade för sjukdomarna och ett som försökte bota dem.

Pandemisk
Granen / Sarah Vanbuskirk

Setup: Säkerställer ett unikt, utmanande spel

Jag nämnde redan några av inställningarna i föregående avsnitt, men resten innebär att sjukdomen fördelas över kartan. Placera den gröna "infektionshastigheten" -spåraren längst till vänster i fältet "infektionshastighet" längst upp till höger på brädet och ställ infektionskorten med framsidan nedåt på draghögen ovanför den stapeln. Vänd ett infektionskort in i utkastningshögområdet och lägg tre motsvarande sjukdomsbitar på vilken stad som helst som indikeras av kortet som dras. Upprepa två gånger, placera igen tre kuber på alla städer som ritas. Dra sedan ytterligare tre kort, den här gången placerar du bara två motsvarande kuber på var och en av dessa städer, och slutligen ytterligare tre, som bara får en kub.

Spelet kan förbättras genom att effektivisera instruktionerna och några av variablerna för att göra det lite enklare.

Lägg åt epidemikort och dela ut ett visst antal kort per spelare (beroende på antalet spelare) från det återstående däcket. Bestäm hur många epidemier du vill inkludera i ditt spel och dela resten av däcket jämnt över dessa epidemier, blanda epidemikortet i varje del av däcket innan du lägger upp däcken och lägger tillbaka på spelardäcket Plats.

Initial instruktion-läsning och installationstid tog förmodligen en timme. Mina barn och jag trodde att spelet kunde förbättras genom att effektivisera instruktionerna och några av variablerna för att göra det lite enklare, åtminstone i början. Om du kämpar för att lära dig, finns det ett antal videohandledning på YouTube.

Spel: Förvirrande

Spelaren med staden med den högsta befolkningen i sin hand börjar, och resten följer medurs. Varje tur väljer spelarna mellan olika handlingar: körning/färja (resa till en stad som är ansluten med en vit linje), direktflyg (kasta ett stadskort från din hand för att resa till det stad), charterflyg (kasta kortet för staden du är i och resa till vilken stad som helst) och flygflyg (resa från en stad med ett forskningscenter till en annan med en forskning Centrum).

Du kan också bygga ett forskningscenter (spela kortet för staden du är i), behandla en sjukdom (ta bort en sjukdomskub från staden du är i), dela kunskap med en lagkamrat i samma stad (ge eller ta kortet som matchar din delade stad) och bota en sjukdom (på vilket forskningscenter som helst, släng fem stadskort med samma sjukdom Färg).

När en sjukdom har botats kan botemedelsmarkören placeras på motsvarande utrymme. Förekomster av den sjukdomen kan förbli eller fortsätta att spridas på brädet, men genom att behandla den sjukdomen kan du nu slå ut alla kuber snarare än bara en. Om inga kuber finns kvar på tavlan för en botad sjukdom, utrotas sjukdomen och markören bör vändas. När en sjukdom är utrotad kan inga fler sjukdomsbitar komma in i tavlan.

När du väljer kort för varje tur kan sjukdomar svälla till utbrott (fyra kuber av samma färg i en stad), vilket betyder att alla anslutna städer får en kub också, och utbrottsmarkören går framåt på spårare. Om utbrottsmarkören når det sista utrymmet förlorar alla.

När du ritar ett epidemikort måste du följa stegen som anges för att öka, infektera och intensifiera, om inte sjukdomen har utrotats. Förutom stadskort finns det även evenemangskort som statliga bidrag, som kan spelas när som helst; de betraktas inte som handlingar och kräver inte bortkastning. Spelare kan ha högst sju kort i handen hela tiden.

Jag vet, det låter förvirrande - och det är det. Faktum är att den branta inlärningskurvan är den största nackdelen med detta spel. Det är dock här som det här spelets kooperativa karaktär verkligen lyser. Om bara en eller två av spelarna vet hur de ska spela kan de hjälpa de andra spelarna att få fart när spelet går vidare. Mina barn spelade flera omgångar innan jag gick med, och deras expertis tillät mig att hoppa direkt in utan att spendera för mycket tid på att läsa igenom reglerna.

Pandemisk
Granen / Sarah Vanbuskirk

Underhållningsvärde: Utmanande men beroendeframkallande

Som sagt var det förvirrande att komma på det här spelet. Så förvirrande, min familj var faktiskt väldigt nära att ge upp. Inledningsvis hade vi många argument och anklagelser: "Du kommer att få oss att förlora." "Nej du är!" "Hur vinner du?" "Det verkar omöjligt!" "Usch! Vi försökte utrota allihopa; du behövde bara bota allihopa! Vi är bokstavligen så dumma. ” Ordet hat kom ofta in när vi kämpade oss igenom våra första matcher, och jag var rädd att det skulle sluta med slag.

Men till slut vann vi och seger smakade aldrig så sött. Samma grupp som hade varit i varandras halsar var högljudd och kramade. Det är något unikt och tilltalande med hur lag känns som att de kämpar mot spelet, vilket i slutändan främjar stor kamratskap och önskan att fortsätta spela om och om igen.

Det är något unikt och tilltalande med hur lag känns som att de kämpar mot spelet, vilket i slutändan främjar stor kamratskap.

Vi har spelat det här spelet nära 20 gånger nu, flera gånger rygg mot rygg, förmodligen totalt cirka nio eller tio timmar. Instruktionerna beräknar att varje match tar 45 minuter, men vårt brukar vara cirka 20 till 35 minuter. De kortare speltiderna inspirerade oss att spela flera gånger i rad.

Medan instruktionerna är komplicerade och spelet till en början är frustrerande, fann jag och mina barn att Pandemic faktiskt är riktigt kul i slutändan. Du måste bara sticka ut det.

Utbildningsvärde: Främjar lagarbete och kommunikation

Spelet är inte bara roligt att spela, det är också mycket lärorikt om folkhälsan och hur sjukdomar sprids på global nivå. Detta spel ställer frågan "Kan du rädda mänskligheten?" och föranleder verkligen mycket intressant samtal. Dessutom älskar jag tyngdpunkten på samarbete, beslutsfattande, rollspel och strategisering, som alla förbättrades ju mer vi spelade.

Massor kooperativa spel är inte särskilt konkurrenskraftiga. Inte så med det här spelet, där du kämpar mot spelet (och ibland varandra). En lockande känsla av brådska byggs upp när gruppen strävar efter att utrota pandemierna innan tiden går ut. Det faktum att detta inte är en enkel vinst (vi förlorar fortfarande ungefär halva tiden) gör att framgången känns ännu sötare.

Pandemisk
Granen / Sarah Vanbuskirk

Åldersgrupp:Dubbel siffror

Tillverkaren rekommenderar Pandemic för åldrarna 8 och uppåt, men jag tyckte att den är bättre lämpad för tonåringar och tonåringar. Detta spel kräver tålamod, komplext tänkande och domedagsscenarier, vilket kan vara lite mycket för yngre barn. Min 9-åring hade svårt att följa och lite frustrerande. Yngre barn kan säkert spela som ett lag, men inte lika bra som äldre medlemmar. Jag skulle säga att 10 och uppåt är perfekt.

Pris: Game-night gold

Du kan hitta detta spel för ett brett spektrum av priser, från $ 24 hela vägen upp till $ 40. Jag tycker att detta är rättvist för ett spel av denna kaliber. Bitar, bräda och korten är alla exceptionellt väl utformade. Det komplexa konceptet motiverar också dess kostnad; det är ganska garanterat att du blir fast.

Om du älskar det här spelet finns det flera tillägg och versioner tillgängliga. Prova sin utlöpare, Pandemic Legacy, säsong 1 (Blue Edition) som säljs för cirka $ 40 och rekommenderas för åldrarna 13 och uppåt. I den här versionen har spelarna möjlighet att påverka element i spelet, inklusive parametrarna för sjukdomarna, karaktärerna och världen de spelar i. Eftersom allt utvecklas under spelets gång är spelarna garanterade en unik upplevelse varje gång.

Pandemi vs. Catan

Båda dessa är populära, strategiska spel att min familj älskar att spela om och om igen. Medan Pandemic fokuserar på globala sjukdomsepidemier, Catan fördjupar sig i utvecklingen av små utposter till städer och hur tillgång till resurser (tänk byggmaterial, arméer, vägar och mat) påverkar en bosättnings framgång.

Pandemic är mer samarbetsvilligt, med laget som spelar mot spelet, medan Catan är ett traditionellt spel där motståndare kämpar mot varandra. Som någon som tenderar att förlora på Catan (men fortfarande är ett fan) känns det ofta som att jag kämpar med det spelet också. Personligen föredrar jag Pandemic, eftersom det känns som att jag förbättras i spelet ju fler gånger jag spelar, men båda spelen förtjänar en plats i vilken familj som helst.

Catan Review
Slutlig dom

Ja, köp den!

Pandemi har en brant inlärningskurva, och ditt team kan förlora (ofta), men ge inte upp det. Spelet med höga insatser kräver samarbete och strategi och är ett utmärkt botemedel mot tristess.

Skanna enhetens egenskaper aktivt för identifiering. Använd exakt geografisk platsinformation. Lagra och/eller få tillgång till information på en enhet. Välj personligt innehåll. Skapa en personlig innehållsprofil. Mät annonsprestanda. Välj grundläggande annonser. Skapa en anpassad annonsprofil. Välj anpassade annonser. Tillämpa marknadsundersökningar för att generera publikinsikt. Mät innehållets prestanda. Utveckla och förbättra produkter. Lista över partners (leverantörer)